Повернутися до звичайного режиму

ПСИХОЛОГ: КУЗНЄЦОВА ЛЮДМИЛА ВІКТОРІВНА

Освіта вища. Закінчила Харківський національний університет ім. В.Н.Каразіна за спеціальністю "психологія".

ГОДИНИ РОБОТИ: 8:00-14:00 ЩОДЕННО

Поради психолога

Адаптація дитини 3-ого року життя в закладі дошкільної освіти

Процес пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить досить індивідуально. Одні діти легко і швидко звикають, не примушуючи батьків турбуватися та переживати. Інші, навпаки, звикають довго, хворобливо, а іноді й зовсім не можуть адаптуватися. У психологічній літературі поняття адаптації розкривається як сукупність особливостей біологічного виду, які забезпечують йому специфічний спосіб життя в умовах певного середовища. У дошкільній педагогіці цей термін тлумачиться як активне засвоєння прийнятих у суспільстві норм та оволодіння відповідними формами спілкування та діяльності. У період адаптації у дитини відбувається зміна динамічних стереотипів - раніше сформованих звичок та устрою життя. Додайте до цього й так звану імунну та фізіологічну зміну, подолання психологічних перешкод. Тому малюк переживає стрес, прояви якого різноманітні - відмова від їжі, сну, спілкування з оточуючими, занурення у себе, плач, хвороби. Щоби адаптація до дитячого садка проходила легше, слід підготувати малюка до того, що нзабаром у його житті настануть зміни. Найбільш оптимальним часом для початку відвідування дитячого садка вважають початок літа або осені. Комплектація нових груп дітьми відбувається саме навесні. Тоді йде планування навчально-виховної роботи на новий навчальний рік, виділення коштів на наведення порядку у групових кімнатах, комплектація груп новими іграшками та посібниками, відповідно віку дітей. Тоді навчальний рік розпочнеться у повністю наповненій групі для усіх вихованців одночасно. Але це не означає, що в інший час дитину не візьмуть у дитсадок. Буде дуже добре, якщо вихователь дитячого садка трохи раніше до офіційного початку відвідування групи малюком, познайомиться з майбутнім вихованцем, визначить можливі труднощі і надасть рекомендації з їх корекції ще до того, як дитина почне систематично відвідувати дитячий садок.Щоб контролювати процес адаптації, вихователь дошкільного навчального закладу веде так званий листок адаптації, а також проводить постійну роботу з батьками дитини, які створюють необхідні умови виховання дитини вдома. Головною педагогічною умовою успішної адаптації дитини до умов виховання в дитячому садочку є єдність вимог до малюка в сім'ї та дитсадку. З цією метою батьків знайомлять з умовами життя дітей у групі, а також вихователь знайомиться з умовами виховання дитини вдома, його індивідуальних особливостях, звичках. Бажано, щоб умови та вимоги до дитини з боку дорослих максимально співпадали. Стосується це, насамперед, режиму дня, навичок самообслуговування, культури поведінки. Також батьки повинні підготувати до відвідування дитячого садка і саму дитину. По-перше, слід організувати спілкування малюка з іншими дітьми - під час прогулянок, відвідування сімей з дітьми. Малюк повинен навчитися спілкуватися, ділитися іграшками, грати і поводитися у дитячому суспільстві. По-друге, чим більше навичок самообслуговування засвоїть дитина, тим легше буде відбуватися адаптація до дитячого садка. Вирішити це питання - батьківська справа. Враховуючи практичний досвід роботи з дітьми, найбільш оптимальним для відвідування дитиною дитсадка вважаємо досягнення малюком трирічного віку. Згідно з вимогами програми виховання дітей у три роки малюк повинен уміти:Вмиватися. З незначною допомогою дорослого мити руки, дотримуючись послідовності: дорослий допомагає засукувати рукава одягу, відрегулювати струмінь води, дитина самостійно змочує руки, бере мило, намилює руки; дорослий показує, як зробити багато піни; дитина повторює намилюючи рухи, змиває мило, умивається, закриває кран; якщо кран тугий, дорослий сам закриває його; дитина самостійно витирає руки та обличчя рушником, дорослий звертає увагу дитини на те, що руки та обличчя повинні бути сухими. Взагалі діти охоче вмиваються самостійно або за нагадуванням дорослого. Доглядати за зовнішнім виглядом. Радіти чистому, красивому одягу, охайній зачісці. Відчувати негативні емоції у зв'язку з брудним одягом та руками, незачесаним волоссям; звертатися до дорослого з проханням допомогти дати лад. Радіти, коли такі неприємні моменти усунено. За нагадуванням дорослого користуватися носовою хустинкою, класти її у кишеню. Правильно поводитися за столом. Прагнути їсти самостійно, відмовлятися від пропозиції «погодувати з ложки». Тримати ложку у правій руці, ретельно пережовувати їжу. Радіти, що уміє їсти самостійно, як дорослий. За нагадуванням дорослого користуватися серветкою. Помічати за показом дорослого красиво накритий стіл, яскравий посуд, смачну їжу. Упізнавати і називати знайомі страви (суп, борщ, каша, котлети, салат, пюре, компот, сік, чай). За нагадуванням дорослих говорити «дякую», допомагати прибирати за собою тарілку, чашку, серветку. Дома мати «улюблену» тарілку, чашку, серветку, із задоволенням спостерігати, як мама миє посуд, робити спроби самостійно вимити свою тарілку та чашку, подати хліб, пиріжок. Доглядати за речами та іграшками. Разом з дорослим та за його показом складати іграшки на місця, вішати речі, ставити взуття. Спостерігати, як дорослий пере, прасує, чистить одяг, брати участь у митті іграшок, купанні ляльок.Одягатися. Вчитися за показом дорослого знімати і вдягати одяг, розстібати великі ґудзики, шнурувати чоботи. Знати свої речі, радіти чистому одягу. Грати. У грі відображати процеси умивання, одягання, їжі; годувати, купати, одягати іграшки (ляльок, звіряток тощо), «вчити» свої улюблені іграшки правильно їсти, вмиватися; у іграх-демонстраціях з іграшки, які показує вихователь, допомагати ляльці правильно вдягатися, приносити Зайчику усе необхідне для купання маленький зайченят тощо. По-третє, необхідно привчити дитину до певного режиму дня, в якому відведено місце різним видам діяльності (гігієнічні процедури, прийом їжі, ігри та заняття, прогулянка, елементарна праця та інші). По-четверте, малюк повинен знати, що таке дитячий садок, чим там займаються діти. Також у дитини слід стимулювати бажання відвідувати групу. Для цього дитині розповідають про життя в дитячому садку, розглядають ілюстрації, ходять до дитсадка під час денної прогулянки дітей і спостерігають за ними. Приблизно за місяць до початку систематичного відвідування дитячого садка (коли буде зібрано усі необхідні документи та пройдено медичний огляд), добре, якщо Ви домовитесь з адміністрацією, і будете приходити разом з дитиною тільки на час денної прогулянки. Так дитина познайомиться з вихователем, дітьми, звикне до них, навчиться спілкуватися, у неї з'являться перші враження про життя у дитсадку. Важливо, щоб цей досвід був позитивним і сприяв виникненню бажання дізнатися, що іще цікавого в садочку. Обов'язково потоваришуйте з вихователями (їх, як правило, два) і помічником вихователя. Робіть це поступово. Довіра дитини до вихователя є неодмінною умовою гарного самопочуття і розвитку дитини у дошкільному навчальному закладі. З часом, дитину можна буде приводити в садочок з ранку до денного сну. На це піде іще деякий час. Будьте терплячими, показуйте дитині, що Ви раді з того, що вона вже доросла і ходить до дитсадка, до дітей. Користуйтеся тим, що дитина виявляє потребу робити все самостійно, але при цьому враховуйте фактичний рівень її можливостей. Завдання дорослих - підтримувати прагнення до самостійності, не згасити його критикою незграбних дій дитини, не знищить віру дитини у власні сили. Допоможіть малюку помітити зростання своїх досягнень, відчути радість переживання успіху в діяльності. Частіше акцентуйте увагу на радісних моментах спілкування з дітьми та дорослими в дитячому садку, розпитуйте дитину про її враження. Коли пройде певний час, спробуйте залишити дитину на денний сон. Обов'язково скажіть їй, що коли вона прокинеться, Ви одразу її заберете. Не обов'язково одразу спати до фактичного підйому. Спочатку можна спробувати тільки заснути, а коли малюк прокинеться - сказати, що мама вже прийшла. Так Ви зможете заспокоїти дитину, переконати її в тому, що додому малюка забиратимуть ЗАВЖДИ. Адже страх розлучення з близькими людьми, а тим більше з мамою - найбільш сильний страх (і, погодьтеся, не тільки дитячий!). Сподіваємось, що Ваша дитина поступово звикне до щоденного відвідування дитячого садка на увесь день. У вечірні години у дітлахів немало цікавих справ - загартування, вечори розваг, самостійна ігрова діяльність та багато іншого. Бажаємо Вам та Вашій дитині швидкої та безболісної адаптації!


Портрет будущего первоклассника.

1. Социальное развитиеРебёнок спокойно идёт на контакт со взрослыми и сверстниками.Общается со сверстниками, знает правила общения.Управляет своим поведением, знает, что можно, а что нельзя, неагрессивен, недрачлив.Умеет общаться с чужими взрослыми, тактичен.Хорошо адаптируется к новой обстановке.Умеет различать (чувствует) отношение и настроение взрослого.Не избегает общения.2. Организация деятельностиМожет планировать свою деятельность.Выполняет задание до конца, умеет оценить качество своей работы.Самостоятельно находит и исправляет ошибки в работе, не ждёт конкретных указаний.Может сосредоточенно, не отвлекаясь выполнять задание 10-15 минут.Не торопится, не суетится, не требует постоянного внимания взрослых.При неудаче не сердится, принимает помощь взрослых, с подсказкой выполняет задание.Не отказывается от заданий.3. Речевое развитиеРебёнок правильно произносит звуки родного языка.Может выделить звук в начале, середине и конце слова.Обладает словарным запасом, позволяющим выразить мысль, описать событие, задать вопрос и ответить на него.Правильно использует предлоги, приставки, союзы, строит предложения.Может самостоятельно рассказать сказку или составить рассказ по картинке.В речи нет незаконченных предложений, не связанных между собой.Передаёт интонацией различные чувства, в речи нет нарушений темпа (пауз, запинок).4. Развитие движений и пространственная ориентацияРебёнок уверенно действует в быту: ест вилкой, ложкой, одевается, раздевается.В сохранении равновесия движения координированы и ловки.Хорошо ориентируется в пространстве (способен выполнить движения руками, ногами, туловищем вперёд, назад, вверх, вниз, налево, направо).Не испытывает затруднения при работе с мозаикой, хорошо манипулирует мелкими деталями.Стремиться научиться лепить, выпиливать, вязать и др.Не испытывает затруднений при рисовании, выполнении графических движений (умение чертить вертикальные и горизонтальные линии, рисовать круг, квадрат, треугольник).5. Зрительно – пространственное восприятие и зрительно-моторные координации.Ребёнок дифференцирует различные фигуры, буквы, цифры, выделяет их характерные признаки.Классифицирует фигуры по форме, размерам, направлению штрихов и другим признакам.Различает расположение фигур (над-под, на-за, перед-возле, сверху-снизуи т.п.).Срисовывает простые геометрические фигуры, а также сочетания фигур, пересекающиеся линии, соблюдая размеры, соотношение и направление всех штрихов и элементов.Копирует буквы, цифры, соблюдая размеренность и направление всех штрихов и элементов.Находит часть всей фигуры, конструирует фигуры из деталей по образцу-схеме.Дорисовывает элементы, детали, части фигур по образцу.6. Личностное развитиеРебёнок осознаёт как вести себя со сверстниками и со взрослыми.Стремится установить и сохранить позитивные отношения в ходе общения со взрослыми, и со сверстниками.Может заниматься, учиться, а не только играть. Может работать самостоятельно, не нужно присутствия взрослого.Стремиться к успеху в тех простых видах деятельности, которые выполняет, способен достаточно объективно оценить результат.5. Может дифференцировать «что такое хорошо и что такое плохо», оценивать свои поступки, но сама оценка во многом зависит от мнения взрослого.Проявляет активный познавательный интерес к новым видам деятельности, к миру взрослыхи т.п.Стремиться к личным достижениям, самоутверждению, признанию (я уже знаю, умею…)7. ЗдоровьеРебёнок не подвержен частым простудным заболеваниям (3-4 раза в год).Не подвержен тяжёлым и хроническим заболеваниям.Спокоен, усидчив, нераздражителен.Хорошо засыпает и спокойно спит (не вскрикивает, нет ночного недержания мочи).Не подвержен страхам (не боится темноты, одиночества).В поведении отсутствуют навязчивые движения (подёргивание, моргание).В речи нет выраженных задержек в развитии.8. Развитие внимания и памятиРебёнок удерживает внимание в течении 10-15 минут, не отвлекается, даже если деятельность ему не интересна (или трудна).Для концентрации внимания в течении 10-15 минут не требуется дополнительных инструкций, внешней организации.Переключается с одного вида деятельности на другой, не отвлекается на внешние раздражители.Может запоминать 10 не связанных между собой слов при 3-4 кратном повторении.Правильно запоминает 10-12 слов при подкреплении наглядными образами.Может сгруппировать по замыслу слова и запомнить их.После нескольких повторений запоминает стихотворение в 4-8 строк.

А- азбуку виховання повинні знати усі батьки.Б-будьте при дітях витриманими у своїх вчинках.В- вас запитують-уважно послухайте,дайте відповідь.Г- говоріть з дитиною у зрозумілій для неї формі.Д- дайте можливість дитині проявити самостійність.Є- єдність між вихователем,класними керівниками,усіма педагогами із членами сім'ї-запорука успішного виховання.Ж- життя дитини повине бути заповнене посильною працею,грою.З- знайте:основи виховання закладаються з раннього віку.І- ігри для дитини-запорука здорового фізичного розвитку.К- корисно знати:любов до дитини має бути поміркованою.Л- лялька і м'яч -улюблені іграшки дітей.М- мама і мир-найдорожче для дітей.Н- ніколи не говоріть дітям неправду.О- одяг для дітей має бути охайним.П- прагніть вчиняти з дітьми завжди справедливо.Р- розмовляйте з дитиною часто,співайте разом.С- стежте за своєю поведінкою.бо діти наслідують вас.Т- трудитись дітей навчайте з раннього віку.У- успіх у вихованні і виховання залежить від здорової атмосфери у сім'ї.Ф- фізкультура для дитини повинна стати улюбленим уроком.Х- хай завжди дитина відчуває інтерес до себе.Ц- цілеспрямованність у вихованні може досягнути значних успіхів .Ч- частіше бувайте з дитиною на лоні природи.вона перший вчитель вашої дитини.Ш- шум -ворог здоров'я дитини.Щ- щастя і радість у ваших руках.Я- якщо ви хочете,щоб ваша дитина була ввічливою,справедливою.доброю,чесною.ставилась до всіх з любов'ю,то намагайтеся дотримуватись усіх цих порад самі.

Кiлькiсть переглядiв: 165